FSRU Offshore

wybrzeże
Dwa najważniejsze elementy projektu FSRU Offshore to nabrzeże cumownicze wraz z infrastrukturą techniczną niezbędną do jego obsługi oraz gazociąg podmorski, który połączy terminal FSRU z lądem. Nabrzeże FSRU będzie położone w Zatoce Gdańskiej, w odległości około 3 km od brzegu, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do Portu Morskiego Gdańsk. Gazociąg podmorski będzie ułożony pod dnem Zatoki Gdańskiej od nabrzeża cumowniczego do stacji zaworów liniowych, zlokalizowanej na Wyspie Stogi. Przekroczenie brzegu morskiego odbędzie się z wykorzystaniem metody bezwykopowej (mikrotunelowanie), co pozostawi plażę i wydmy w stanie nienaruszonym i nie wpłynie na możliwość korzystania z nich. Ograniczy to oddziaływanie na walory przyrodnicze terenu i zminimalizuje wpływ na turystykę na etapie realizacji inwestycji.

Terminal FSRu schemat

Dofinansowanie UE

Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała dofinansowanie części morskiej Programu FSRU (LNG Gdańsk) na opracowanie specyfikacji technicznej i przeprowadzenie prac projektowych. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.

Decyzja Komisji Europejskiej o przyznaniu GAZ-SYSTEM pomocy finansowej dla projektu LNG Gdańsk na działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”, została zaakceptowana przez państwa członkowskie UE 7 grudnia 2022 r. Dofinansowanie przyznano w ramach uruchomionego w maju 2022 roku konkursu grantowego CEF Energy. Unijne wsparcie obejmuje prace takie jak badania dna morskiego, inwentaryzację środowiskową, projekt FEED (Front End Engineering Design), projekt budowlany i wykonawczy oraz uzyskanie niezbędnych decyzji i pozwoleń administracyjnych – z pozwoleniem na budowę włącznie. To ostatnie planujemy otrzymać w 2024 roku.

Rozpoczęcie prac budowlanych związanych z powstaniem nabrzeża i gazociągu podmorskiego jest planowane w 2025 roku, a ich zakończenie w 2027 roku.

Współpraca z Urzędem Morskim w Gdyni i Zarządem Morskiego Portu Gdańsk

12 października 2023 roku GAZ-SYSTEM podpisał porozumienia z Urzędem Morskim w Gdyni i Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, na mocy których strony zobowiązały się do współdziałania i wzajemnego wspierania, koordynowania procesów kluczowych dla całości inwestycji oraz przekazywania na bieżąco informacji dotyczących przygotowania i realizacji projektu.

Badania geologiczne i badania dna morskiego

Jednym z kamieni milowych prac nad projektem FSRU Offshore były badania geologiczne prowadzone na lądowym fragmencie projektu morskiego oraz badania dna morskiego (geofizyczne i geotechniczne), obejmujące m.in. występowanie materiałów niebezpiecznych (UXO) lub wartościowych obiektów archeologicznych (CHO). Celem badań geologicznych przeprowadzonych w 2023 roku było szczegółowe określenie struktury podłoża – ile warstw gruntu znajduje się pod powierzchnią, jakiego rodzaju są to grunty i jakie mają parametry. Dane te były niezbędne do precyzyjnego wyznaczenia trasy rurociągu i zaprojektowania szybu startowego mikrotunelu, którym gazociąg podmorski zostanie poprowadzony.

Badania UXO/CHO miały za zadanie wykrycie i neutralizację materiałów niebezpiecznych, takich jak niewybuchy, niewypały i substancje chemiczne zdeponowane na dnie. Nie mniej istotne było zlokalizowanie i ewentualne pozyskanie wartościowych obiektów archeologicznych lub o znaczeniu kulturowym.

Badanie dna Zatoki Gdańskiej pod kątem UXO/CHO rozpoczęło się jesienią 2023 roku. Pierwszym etapem była identyfikacja obiektów z wykorzystaniem statku wyposażonego w specjalistyczne sonary i urządzenia umożliwiające wykrycie wszelkich anomalii magnetycznych. W drugim etapie, po sporządzeniu listy obiektów do weryfikacji, rozpoczęto prace pod wodą mające na celu sprawdzenie tych obiektów przez doświadczonych nurków. Ostatnim krokiem było podjęcie wykrytych UXO przez Marynarkę Wojenną RP w celu ich neutralizacji.

Podczas badań dna zatoki zlokalizowano także cenne obiekty archeologiczne. Były to między innymi drewniany kabestan i kotwice.


badania