Terminal LNG - dane techniczne
Terminal LNG w Świnoujściu jest instalacją importową, zaprojektowaną do:
- rozładunku LNG z tankowców o pojemności od 120 000 m3 LNG do 217 000 m3 LNG, procesowego składowania w zbiornikach o łącznej pojemności 320 000 m3 LNG,
- regazyfikacji LNG – w wyniku której można osiągnąć maksymalną moc 6,2 mld m3 gazu ziemnego na rok (w stanie naturalnym), przeładunku LNG na autocysterny w ramach dwóch dedykowanych stanowisk.
Obecne techniczne możliwości regazyfikacyjne Terminalu LNG na poziomie 6,2 mld m3 gazu umożliwiają zaspokojenie ok. 1/3 potrzeb polskiej gospodarki, a jednocześnie realizowana jest również rozbudowa infrastruktury.
Poniżej Operator Terminalu LNG będzie zamieszczał roczny wykaz planowanych prac, mogących powodować zmiany w warunkach funkcjonowania Terminalu LNG w Świnoujściu, wpływające na ograniczenia w świadczeniu usług: regazyfikacji, przeładunku na autocysterny, wyładunku LNG oraz procesowego składowania gazu.
Roczny wykaz prac w Terminalu LNG w Świnoujściu na rok 2024
Data | Ograniczenie | Planowane | Wykonane | Dodatkowe informacje |
---|---|---|---|---|
23-23.04.2024 | całkowite ograniczenie zdolności rozładunkowych i częściowe ograniczenie zdolności regazyfikacyjnych Terminalu LNG | Próby funkcjonalne | prace nie odbyły się | |
29-30.04.2024 | całkowite ograniczenie zdolności rozładunkowych, całkowite ograniczenie zdolności załadunkowych i częściowe ograniczenie zdolności regazyfikacyjnych Terminalu LNG | Roczny postój serwisowy | Przeglądy stacji 110kV; Pomiary elektryczne, Kontrole zaworów XV/XXV; Serwis systemu HIPPS i zaworów XV07/XXV07; Testy SIF, Testy systemu EDG; Przegląd pola nr3 110 kV; Performance test pomp HP |
Zmiana terminu z 11-12.06.2024 |
03-05.05.2024 | częściowe ograniczenie zdolności regazyfikacyjnych Terminalu LNG | Testy parametrów gwarantowanych | prace nie odbyły się | |
08-11.05.2024 | całkowite ograniczenie zdolności załadunkowych na autocysterny | Przegląd roczny stanowisk załadunkowych | Prace zrealizowano w dn. 8-11.05.2024 | Przegląd roczny stanowisk załadunkowych . Badania i próby TDT |
13.06.2024 | całkowite ograniczenie zdolności rozładunkowych, całkowite ograniczenie zdolności załadunkowych i częściowe ograniczenie zdolności regazyfikacyjnych Terminalu LNG | Roczny postój serwisowy | anulowano | Anulowano termin 13.06.2024 (rezerwa) |
sie.24 | bez ograniczeń (rozładunek na Jetty2) | Przegląd roczny ramion rozładunkowych Jetty1 (Etap 1) | Zrealizowano roczny przegląd ramion rozładunkowych, przy użyciu technologii niewymagającej wyłączenia ramion | |
sie.24 | bez ograniczeń (rozładunek na Jetty2) | Przegląd roczny ramion rozładunkowych Jetty1 (Etap 2) | Zrealizowano roczny przegląd ramion rozładunkowych, przy użyciu technologii niewymagającej wyłączenia ramion | |
17-19.11.2024 | częściowe ograniczenie zdolności regazyfikacyjnych Terminalu LNG | Testy parametrów gwarantowanych |
Informacje o dostępnej zdolności Terminalu LNG zamieszczone poniżej, mają jedynie charakter informacyjny i nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 i nast. Kodeksu Cywilnego.
Zdolność techniczna Terminalu LNG | 6,2 mld m3/rok | |
Zdolność techniczna regazyfikacji | 712 500 Nm3/h | dane bieżące |
Zdolność techniczna ramion wyładunkowych | 12 000 m3 LNG/h | 1 975,680 GWh/dobę |
Zdolność przeładunku na autocysterny | 30 t LNG/h | 10 GWh/dobę |
Zakontraktowana moc regazyfikacji | 712 500 Nm3/h | dane bieżące |
Zakontraktowana moc przeładunku | 240 000 t LNG/rok | |
Dostępna moc regazyfikacji* | 0 Nm3/h | dane bieżące |
Nominacje i renominacje dobowe | dane bieżące | |
Rzeczywista ilość zregazyfikowanego LNG | przepływ gazu na punkcie Terminal LNG ID 777001 | |
Rzeczywista ilość LNG wyładowanego z tankowców | dane bieżące | |
Rzeczywista ilość LNG przeładowanego na autocysterny | dane bieżące | |
Ilość gazu w zbiornikach LNG | dane bieżące |
* moc regazyfikacji wynikająca z różnicy w cieple spalania może być udostępniona jako Rozdzielona Moc Umowna.
Alokacje zdolności regazyfikacyjnej
Polskie LNG (obecnie GAZ-SYSTEM) w ramach procedury Open Season przeprowadzonej w okresie 23 czerwca 2009 – 12 lutego 2010 dokonało alokacji zdolności regazyfikacyjnej instalacji LNG na poziomie 370 tys. Nm3/godzinę dla Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA.
17 października 2017 r., w wyniku spełnienia się ostatniego z warunków zawieszających, wszedł w całości w życie Aneks nr 1 do Umowy Regazyfikacji zawartej między spółkami Polskie LNG i Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Na jego mocy PGNiG zakontraktowało całą zdolność regazyfikacyjną Terminalu tj. 570 tys. Nm3/h.
Umowa będzie obowiązywać do końca 2034 roku.
Metoda regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego
Regazyfikacja skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Terminalu LNG w Świnoujściu polega na przywróceniu gazu ziemnego z postaci skroplonej (LNG) do postaci gazowej poprzez ogrzanie skroplonego surowca.
Podstawowymi urządzeniami do regazyfikacji LNG są odparowalniki typu SCV (ang. Submerged Combustion Vaporiser). Do odparowania gazu skroplonego używana jest podgrzana, gazami spalinowymi, woda, która następnie oddaje ciepło zanurzonym w niej rurom, przez które przepływa skroplony gaz ziemny.
Współczynnik zużycia LNG w celu przeprowadzenia procesu regazyfikacji (tzw. WZL - o którym mowa w Taryfie dla usług regazyfikacji LNG) określony jest obecnie na poziomie do 1,5 % wyładowanych ilości LNG w Terminalu LNG w Świnoujściu.
Parametry jakościowe LNG dostarczonego do Terminalu LNG powinny zawierać się w przedziale wskazanym w poniższej tabeli:
Składnik | Lekki | Ciężki |
---|---|---|
C1 (%mol) | 95,4 | 87 |
C2 (%mol) | 3,2 | 8,37 |
C3 (%mol) | 0 | 3 |
iC4+nC4 (%mol) | 0 | 1,2 |
nC5 (%mol) | 0 | 0,23 |
N2 (%mol) | 1,4 | 0,2 |
Ilość LNG wyrażoną w jednostkach energii (kWh) wyznacza się dla warunków odniesienia zgodnych z normą ISO oraz zapisami Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej GAZ-SYSTEM S.A. (dalej: IRiESP) tj.:
- objętość gazu w temperaturze: 0ºC (273,15 K),
- ciepło spalania w temperaturze: 25ºC (298,15 K),
- ciśnienie równe ciśnieniu atmosferycznemu: 101,325 kPa.
Zawartość w zregazyfikowanym LNG innych składników, takich jak siarkowodór, siarka całkowita, siarka merkaptanowa oraz rtęć musi być zgodna z postanowieniami IRiESP.
Operator Terminalu LNG zapewni, że paliwo gazowe otrzymane w wyniku regazyfikacji LNG dostarczonego do Terminalu LNG, będzie spełniało kryteria określone w IRiESP, w szczególności:
- ciepło spalania: od 11,177 kWh/m3 (40,237 MJ/m3) do 12,61 kWh/m3 (45,424 MJ/m3),
Współczynniki konwersji, służące do przeliczania ilości gazu ziemnego wyrażone w jednostkach objętości (Nm3) oraz ilości gazu skroplonego (LNG) wyrażane w jednostkach objętości (m3 LNG) na ilości gazu wyrażane w jednostkach energii (kWh), wyznaczane są jako średnia arytmetyczna z ciepła spalania dla gazu lekkiego i ciężkiego, zgodnie z parametrami jakości LNG dla Terminalu LNG w Świnoujściu i przyjmują wartości.
- kWh/Nm3 = 11,897
- MWh/m3LNG= 6,86