Informacja publiczna o zagrożeniach, zapobieganiu awariom i ratownictwie na Terminalu LNG
1) Oznaczenie prowadzącego zakład oraz adres zakładu
Terminal regazyfikacyjny skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu, dalej zwany Terminal LNG, prowadzony jest przez GAZ-SYSTEM – ul. Mszczonowska 4, 02-337 Warszawa, woj. mazowieckie.
Adres Terminalu LNG: ul. Ku Morzu 1, 72-602 Świnoujście.
2) Wskazanie osoby przekazującej informację poprzez podanie zajmowanego stanowiska
Osobą przekazującą informację jest Dyrektor Pionu Operacji Morskich.
3) Oświadczenie, że zakład podlega przepisom o Zakładach Dużego Ryzyka Wystąpienia Poważnej Awarii Przemysłowej (ZDR) oraz, że Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej (KW PSP) otrzymała zgłoszenie ZDR
Terminal LNG jest zespołem powiązanych ze sobą instalacji technologicznych, urządzeń i budowli służących do:
- przyjmowania skroplonego gazu ziemnego (LNG) ze zbiornikowców,
- procesowego składowania LNG,
- regazyfikacji składowanego LNG i dostarczania gazu ziemnego do krajowej sieci przesyłowej gazu,
- przeładunku LNG z/na zbiornikowce LNG,
- bunkrowania LNG na statki,
- załadunku LNG do cystern samochodowych.
Terminal LNG ze względu na ilość LNG i gazu ziemnego, zawartą w zbiornikach procesowego składowania i w instalacjach technologicznych, podlega przepisom prawnym dotyczącym zakładów o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (ZDR).
Zgłoszenie Terminalu LNG, jako ZDR, do Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej i Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Szczecinie zostało dokonane w dniu 4.11.2013 r.
Zgodnie z przepisami o ZDR dla Terminalu LNG zostały opracowane i wdrożone:
- Program Zapobiegania Poważnym Awariom Przemysłowym,
- Raport o Bezpieczeństwie, który dowodzi, że Terminal LNG spełnia obowiązujące standardy bezpieczeństwa, a stosowane wielowarstwowe techniczne systemy zabezpieczeń oraz proceduralne i organizacyjne środki systemu zarządzania bezpieczeństwem zapewniają, że są zdolne zapobiegać i ograniczać skutki potencjalnych awarii do poziomu dopuszczalnego ryzyka.
- Wewnętrzny Plan Operacyjno-Ratowniczy, zawierający procedury ratownicze, zapewniające gotowość Terminalu LNG do podjęcia działań ratowniczych w przypadku zagrożenia lub awarii.
Dokumenty te zostały, zgodnie z prawem, przyjęte i/lub zatwierdzone przez Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska i Zachodniopomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.
4) Opis zastosowanych środków i działań, które będą podjęte w przypadku awarii przemysłowej
- bazujące na światowych standardach, stosowanych przy projektowaniu, budowie i eksploatacji Terminali LNG.
- przyjęte programy zapewnienia jakości, w tym stosowanie się do światowych standardów projektowych, specyfikacji materiałowych oraz procedur wytwarzania i budowy, gwarantują zgodność Terminalu LNG ze światowymi normami,
- zbiorniki LNG w pełnej obudowie bezpieczeństwa, zewnętrzna betonowa obudowa zbiornika jest zdolna utrzymać składowany LNG w razie awarii wewnętrznego zbiornika stalowego,
- monitorowanie parametrów eksploatacji urządzeń i przestrzegania ograniczeń projektowych oraz systemy zabezpieczeń przed ich przekroczeniem,
- systemy zabezpieczenia przed wzrostem ciśnienia, służą do bezpiecznego odprowadzania strumieni LNG i gazu w przypadku przekroczenia ciśnienia dopuszczalnego lub w razie pożaru.
- Instalacja zaprojektowana jest w taki sposób, że gdy zawiedzie pierwszy stopień zabezpieczeń w określonym punkcie procesu technologicznego to inicjowane jest działanie kolejnego stopnia w celu powstrzymania eskalacji zagrożenia awarią,
- zapewnia zgodność eksploatacji i zarządzania Terminalem LNG z przepisami i najlepszymi praktykami światowych terminali LNG,
- system zarządzania bezpieczeństwem w Terminalu LNG objęty jest Zintegrowanym Systemem Zarządzania, opartym na normach ISO 9001, 14001, 45001,
- rejestracja i analizy zdarzeń potencjalnie niebezpiecznych i sytuacji awaryjnych,
- systematyczna ocena zarządzania ryzykiem procesowym, dokonywana dla zapewnienia poziomu ryzyka akceptowalnego dla ludzi, środowiska naturalnego i mienia w eksploatacji Terminalu LNG.
- dobór pracowników o odpowiednich kompetencjach w zakresie bezpieczeństwa,
- system pozwoleń na prace, wystawianych przez osoby upoważnione, gwarantujące, że wykonywanie prac jest bezpieczne dla ludzi, mienia i środowiska,
- odpowiedni nadzór nad przestrzeganiem regulacji organizacyjno – proceduralnych oraz bezpieczeństwem pracy.
- systemy nadzoru terenu Terminalu LNG przed wtargnięciem osób nieuprawnionych,
- kontrola ruchu osobowego i materiałowego na bramach i terenie Terminalu LNG,
- specjalistyczna uzbrojona formacja dla fizycznej ochrony Terminalu LNG.
- ochrona bezpośrednia - bezpieczne odległości, materiały ognioodporne,
- pasywna ochrona przeciwpożarowa - zabezpieczenie ognioodporną powłoką, zraszanie wodą , zapobiegające zawaleniu się konstrukcji lub podpór urządzeń wystawionych na długotrwałe działanie pożaru,
- zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem pożarowym - służący do wykrywania zagrożeń spowodowanych wyciekiem gazu lub LNG, pożarem, spełniający wymagania funkcjonalne i bezpieczeństwa przez alarmowanie, automatyczne uruchomienie systemu odcięć zagrożonej strefy, wyłączenie instalacji i uruchomienie systemów ratowniczo-gaśniczych,
- logiki systemu awaryjnego wyłączenia są realizowane przez system ESD, niezależny od podstawowego systemu sterowania procesem technologicznym,
- zbieranie awaryjnych wycieków LNG do basenów retencyjnych z systemem pianotwórczym, w celu ograniczenia odparowywania LNG i bezpiecznego rozpraszania oparów LNG,
- awaryjne zasilanie elektryczne - generatory napędzane silnikami diesla, zapewniają pewne zasilanie elektryczne systemów bezpieczeństwa w przypadku niedostępności zewnętrznego zasilania elektrycznego.
Działania ratownicze służące ochronie ludzi, środowiska i mienia przed skutkami awarii przemysłowej są określone w Wewnętrznym Planie Operacyjno-Ratowniczym, wykorzystujące m.in.:
- dwa systemy wody przeciwpożarowej – sieć słodkiej wody przeciwpożarowej ze zbiornikiem wody o pojemności 1700m3 i sieć morskiej wody przeciwpożarowej, każdy ze zdublowanymi pompami oraz hydrantami,
- sterowane działka wodne i pianowe dla schładzania konstrukcji lub gaszenia pożaru,
- kurtyny wodne dla ograniczania rozprzestrzeniania się oparów LNG i gazu,
- układy zraszania wodą urządzeń narażonych na działanie pożaru,
- generatory pianotwórcze dla przykrycia wycieków LNG,
- stałe urządzenia gaśnicze w budynkach,
- podręczny sprzęt gaśniczy,
- system alarmowania i nadawania komunikatów głosowych o zagrożeniu.
5) Nazwy, rodzaje oraz zagrożenia przez substancje niebezpieczne decydujące o zaliczeniu do ZDR
Substancje, które ze względu na ich ilość decydują o zaliczeniu Terminalu LNG do zakładu dużego ryzyka wystąpienia poważnej awarii przemysłowej:
a) Skroplony gaz ziemny nazywany LNG (Liquefied Natural Gas) - w maksymalnej ilości do 239 155 Mg:
Charakterystyka:
- H220 – skrajnie łatwopalny gaz
- H281 – zawiera schłodzony gaz, może spowodować oparzenia kriogeniczne lub obrażenia
- jest cieczą bezbarwną, bez zapachu, nietoksyczną, lżejszą od wody, o temp. około minus 160°C,
- skład LNG jest taki jak gazu ziemnego,
- pary LNG w temp. poniżej minus ok. 100°C są cięższe od powietrza i ścielą się na otaczającej powierzchni,
- pary LNG są skrajnie łatwopalne, tworzą z powietrzem mieszaninę palną, tak jak gaz ziemny.
b) Gaz ziemny – w maksymalnej ilości do 560 Mg:
Charakterystyka:
- H220 – skrajnie łatwopalny gaz
- H304 – połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią
- H336 – może wywoływać uczucie senności lub zawroty głowy
- jest bezbarwny, bez zapachu, nietoksyczny, skrajnie łatwopalny, lżejszy od powietrza,
- składa się głównie z metanu, z małym dodatkiem innych węglowodorów i azotu,
- tworzy z powietrzem, w zakresie stężeń 5 ÷ 15 %, mieszaninę palną i pali się mało widocznym płomieniem.
c) Olej napędowy – w maksymalnej ilości do 32 Mg:
Charakterystyka:
- H351 – podejrzewa się, że powoduje raka
d) Etanol – w maksymalnej ilości do 3,2 Mg:
Charakterystyka:
- H225 – wysoce łatwopalne ciecz i pary
- H319 – działa drażniąco na oczy
- H335 – może powodować podrażnienie dróg oddechowych
- H336 – może wywoływać uczucie senności lub zawroty głowy
e) Roztwór wodny podchlorynu sodu (12%) – w maksymalnej ilości do 0,07 Mg:
Charakterystyka:
- H290 – może powodować korozję metali
- H314 – powoduje poważne oparzenia skóry oraz uszkodzenia oczu
- H335 – może powodować podrażnienie dróg oddechowych
- H400 – działa bardzo toksycznie na organizmy wodne
6) Opis rodzajów zagrożeń awariami, ich potencjalnych skutków dla ludności i środowiska
Zasady przyjęte przy projektowaniu i budowie oraz eksploatacji Terminalu LNG ograniczają ryzyko wystąpienia awarii przemysłowej do bardzo mało prawdopodobnego, której skutki mogą wykraczać poza teren Terminalu LNG na przyległą ul. Ku Morzu oraz plażę, do poziomu bardzo mało prawdopodobnego.
RAS | Przypadek wycieku | Punkt wycieku |
1 | Wyciek LNG z ramion rozładunkowych na obszarze pirsu 1 | Ramiona rozładunkowe — obszar pirsu 1 |
2 | Wyciek LNG z rurociągu (kolektor rozładunkowy — tryb recyrkulacji) na obszarze pirsu 1 | Kolektor zasilający na powrocie przy recyrkulacji — obszar pirsu 1 |
3 | Wyciek LNG z rurociągu przesyłowego ze zbiorników w trybie recyrkulacji | Rurociąg w obszarze zbiornika |
4 | Wyciek LNG z rurociągu przesyłowego zbiornika do obszaru technologicznego | Rurociąg przesyłowy |
5 | Wyciek LNG z rurociągu między pompami wysokociśnieniowymi a odparowywaczem | Rurociąg w obszarze technologicznym |
6 | Wyciek LNG z rurociągu do obszaru cystern samochodowych | Rurociąg do ramion do załadunku cystern samochodowych |
7 | Wyciek LNG z ramion do załadunku cystern | Rurociąg instalacji załadunkowej |
8 | Wyciek gazu ziemnego z rurociągu przesyłowego odparowywaczy | Rurociąg w obszarze technologicznym (przed budynkiem stacji pomiarowej) |
9 | Wyciek gazu ziemnego z podziemnego rurociągu przesyłowego | Podziemny rurociąg
|
10 | Wyciek gazu z rurociągu w stacji pomiarowej | Rurociąg w budynkach 8070 |
11 | Wyciek LNG z kolektora rozładunkowego w korytarzu technologicznym (obszar plaży przy pirsie 1) | Kolektor rozładunkowy w obszarze plaży przy pirsie 1 |
12 | Wyciek LNG z jednego ramiona rozładowczo/załadowczego na obszarze pirsu 2 | Ramiona rozładunkowe — obszar pirsu 2 |
13 | Wyciek LNG z rurociągu (kolektor rozładunkowy — tryb recyrkulacji) na obszarze pirsu 2 | Kolektor zasilający na powrocie przy recyrkulacji — obszar pirsu 2 |
14 | Wyciek LNG z rurociągu przesyłowego ze zbiornika 3 w trybie recyrkulacji | Rurociąg w obszarze zbiornika |
15 | Wyciek LNG z kolektora rozładunkowego w korytarzu technologicznym (obszar plaży przy pirsie 2) | Kolektor rozładunkowy w obszarze plaży przy pirsie 2 |
16 | Wyciek LNG z kolektora (tryb przeładunku) w korytarzu technologicznym przy plaży | Kolektor rozładunkowy w obszarze plaży między pirsami |
17 | Wyciek LNG z kolektora bunkrowania na obszarze pirsu 2 | Kolektor recyrkulacyjny przy pirsie 2 |
Czcionka czerwona pogrubiona – zdarzenia z najbardziej niekorzystnymi skutkami, których zasięg oddziaływania wykracza poza teren zakładu.
Żaden ze scenariuszy awaryjnych na Terminalu LNG nie obejmuje zagrożeniem ludności na ul. Barlickiego i jej zabudowy mieszkaniowej.
1) Wyciek LNG z ramion rozładunkowych na obszarze pirsu 1
Środki bezpieczeństwa – systemy wykrywania wycieku, system odcięć zagrożonej strefy, wyłączenie instalacji i obniżenie ciśnienia gazu lub LNG, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu gazu lub par LNG, skutki to pożar, fala nadciśnienia.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na Terminalu LNG, komunikaty głosowe w rejonie awarii o zagrożeniu i polecenie ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
2) Wyciek LNG z rurociągu (kolektor rozładunkowy — tryb recyrkulacji) na obszarze pirsu 1
Środki bezpieczeństwa – systemy wykrywania wycieku, system odcięć zagrożonej strefy, wyłączenie instalacji i obniżenie ciśnienia gazu lub LNG, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu gazu lub par LNG, możliwe skutki to pożar, wybuch, fala nadciśnienia.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na Terminalu LNG, komunikaty głosowe w rejonie awarii o zagrożeniu i polecenie ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
3) Wyciek LNG z rurociągu przesyłowego ze zbiorników w trybie recyrkulacji
Środki bezpieczeństwa – systemy wykrywania wycieku, system odcięć zagrożonej strefy, wyłączenie instalacji i obniżenie ciśnienia gazu lub LNG, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu gazu lub par LNG, możliwe skutki to pożar, wybuch, fala nadciśnienia.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na Terminalu LNG, komunikaty głosowe w rejonie awarii o zagrożeniu i polecenie ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
4) Wyciek LNG z rurociągu przesyłowego zbiornika do obszaru technologicznego
Środki bezpieczeństwa – systemy wykrywania wycieku, system odcięć zagrożonej strefy,
wyłączenie instalacji i obniżenie ciśnienia gazu lub LNG, nadzór wizyjny i operatorów. Zagrożenie – możliwość zapłonu gazu lub par LNG, możliwe skutki to pożar, wybuch, fala nadciśnienia.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na Terminalu LNG, komunikaty głosowe w rejonie awarii o zagrożeniu i polecenie ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
5) Wyciek LNG z rurociągu między pompami wysokociśnieniowymi a regazyfikatorami
Środki bezpieczeństwa – systemy wykrywania wycieku, system odcięć zagrożonej strefy, wyłączenie instalacji i obniżenie ciśnienia gazu lub LNG, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu gazu lub par LNG, możliwe skutki to pożar, wybuch, fala nadciśnienia.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na Terminalu LNG, komunikaty głosowe w rejonie awarii o zagrożeniu i polecenie ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
6) Wyciek LNG z rurociągu do obszaru cystern samochodowych
Środki bezpieczeństwa – systemy wykrywania wycieku, system odcięć zagrożonej strefy, wyłączenie instalacji i obniżenie ciśnienia gazu lub LNG, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu gazu lub par LNG, możliwe skutki to pożar, wybuch, fala nadciśnienia.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na Terminalu LNG, komunikaty głosowe w rejonie awarii o zagrożeniu i polecenie ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
7) Wyciek LNG z ramion do załadunku cystern
Środki bezpieczeństwa – systemy wykrywania wycieku, system odcięć zagrożonej strefy, wyłączenie instalacji i obniżenie ciśnienia gazu lub LNG, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu gazu lub par LNG, możliwe skutki to pożar, wybuch, fala nadciśnienia.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na Terminalu LNG, komunikaty głosowe w rejonie awarii o zagrożeniu i polecenie ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
8) Wyciek gazu ziemnego z rurociągu przesyłowego regazyfikatorów
Środki bezpieczeństwa – systemy wykrywania wycieku, system odcięć zagrożonej strefy, wyłączenie instalacji i obniżenie ciśnienia gazu, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu gazu, możliwe skutki to pożar, wybuch, fala nadciśnienia.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na Terminalu LNG, komunikaty głosowe w rejonie awarii o zagrożeniu i polecenie ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
9) Wyciek gazu ziemnego z podziemnego rurociągu przesyłowego
Środki bezpieczeństwa – systemy wykrywania wycieku, system odcięć zagrożonej strefy, wyłączenie instalacji i obniżenie ciśnienia gazu, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu gazu, możliwe skutki to pożar, wybuch, fala nadciśnienia.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na Terminalu LNG, komunikaty głosowe w rejonie awarii o zagrożeniu i polecenie ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
10) Wyciek gazu z rurociągu w stacji pomiarowej
Środki bezpieczeństwa – systemy wykrywania wycieku, system odcięć zagrożonej strefy, wyłączenie instalacji i obniżenie ciśnienia gazu, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu gazu, możliwe skutki to pożar, wybuch, fala nadciśnienia.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na Terminalu LNG, komunikaty głosowe w rejonie awarii o zagrożeniu i polecenie ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
11) Wyciek LNG z kolektora rozładunkowego w korytarzu technologicznym (obszar plaży przy pirsie 1)
Środki bezpieczeństwa – rurociągi spawane, brak połączeń skręcanych, umieszczone w korycie betonowym, systemy wykrywania wycieku, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu par LNG, skutki to pożar.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na pirsie, komunikaty głosowe w rejonie awarii o występującym zagrożeniu i poleceniu ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
12) Wyciek LNG z jednego ramiona rozładowczo/załadowczego na obszarze pirsu 2
Środki bezpieczeństwa – systemy wykrywania wycieku, system odcięć zagrożonej strefy, wyłączenie instalacji i obniżenie ciśnienia gazu lub LNG, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu gazu lub par LNG, skutki to pożar, fala nadciśnienia.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na Terminalu LNG, komunikaty głosowe w rejonie awarii o zagrożeniu i polecenie ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
13) Wyciek LNG z rurociągu (kolektor rozładunkowy — tryb recyrkulacji) na obszarze pirsu 2
Środki bezpieczeństwa – systemy wykrywania wycieku, system odcięć zagrożonej strefy, wyłączenie instalacji i obniżenie ciśnienia gazu lub LNG, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu gazu lub par LNG, możliwe skutki to pożar, wybuch, fala nadciśnienia.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na Terminalu LNG, komunikaty głosowe w rejonie awarii o zagrożeniu i polecenie ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
14) Wyciek LNG z rurociągu przesyłowego ze zbiornika 3 w trybie recyrkulacji
Środki bezpieczeństwa – systemy wykrywania wycieku, system odcięć zagrożonej strefy, wyłączenie instalacji i obniżenie ciśnienia gazu lub LNG, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu gazu lub par LNG, możliwe skutki to pożar, wybuch, fala nadciśnienia.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na Terminalu LNG, komunikaty głosowe w rejonie awarii o zagrożeniu i polecenie ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
15) Wyciek LNG z kolektora rozładunkowego w korytarzu technologicznym (obszar plaży przy pirsie 2)
Środki bezpieczeństwa – rurociągi spawane, brak połączeń skręcanych, umieszczone w korycie betonowym, systemy wykrywania wycieku, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu par LNG, skutki to pożar.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na pirsie, komunikaty głosowe w rejonie awarii o występującym zagrożeniu i poleceniu ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
16) Wyciek LNG z kolektora (tryb przeładunku) w korytarzu technologicznym przy plaży
Środki bezpieczeństwa – rurociągi spawane, brak połączeń skręcanych, umieszczone w korycie betonowym, systemy wykrywania wycieku, nadzór wizyjny i operatorów.
Zagrożenie – możliwość zapłonu par LNG, skutki to pożar.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na pirsie, komunikaty głosowe w rejonie awarii o występującym zagrożeniu i poleceniu ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
17) Wyciek LNG z kolektora bunkrowania na obszarze pirsu 2
Środki bezpieczeństwa – systemy wykrywania wycieku, system odcięć zagrożonej strefy,
wyłączenie instalacji i obniżenie ciśnienia gazu lub LNG, nadzór wizyjny i operatorów. Zagrożenie – możliwość zapłonu par LNG, skutki to pożar.
Alarmowanie – alarm ewakuacyjny na pirsie, komunikaty głosowe w rejonie awarii o występującym zagrożeniu i poleceniu ewakuacji.
Zachowanie ludzi w obrębie zagrożenia – oddalić się od miejsca zagrożenia, stosować się do poleceń kierującego ewakuacją.
Powiadomienie ludności o zagrożeniu awarią lub jej wystąpieniu następuje poprzez: | ||
---|---|---|
System nagłośnieniowo ostrzegawczy Terminalu LNG, z głośnikami rozlokowanymi wzdłuż estakady technologicznej Terminalu LNG, zapewnia słyszalność nadawanych komunikatów z ostrzeżeniami o zagrożeniu na przyległej plaży i ul. Ku Morzu. | Ponadto wykorzystane zostaną: - środki masowego przekazu (radio, telewizja, portale internetowe) - urządzenia nagłaśniające zainstalowane na pojazdach policji, służb porządkowo-ochronnych lub straży pożarnej |
Powiadamianie ludności następuje poprzez: gminne, powiatowe centra zarządzania kryzysowego i wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego |
8) Opis działań, które powinna podjąć zagrożona ludność oraz zachowań w razie awarii
W przypadku wystąpienia scenariusza awaryjnego, dla którego zagrożenie wychodzi poza teren Terminalu LNG, może zajść potrzeba ewakuacji ludzi z plaży lub ul. Ku Morzu w rejonie przyległym do Terminalu LNG.
Biorąc pod uwagę Terminal LNG w Świnoujściu i mogące wystąpić nagłe i nieprzewidziane bezpośrednie zagrożenie, realizowana będzie ewakuacja I stopnia, polegająca na niezwłocznym przemieszczeniu ludności z obszarów/miejsc zagrożonych poza strefę zagrożenia. Realizuje się ja natychmiast po zaistnieniu zagrożenia dla życia, zdrowia i mienia.
Ewakuację I stopnia może także zarządzić osoba kierująca akcją ratunkową na terenie objętym tą akcją.
9) Oświadczenie o ustaleniach dokonanych na terenie zakładu, dotyczących współpracy ze służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo, w zakresie postępowania w razie awarii oraz ograniczania jej skutków
Kierownik zmiany na Terminalu LNG, który w pierwszej fazie awarii jest Kierującym Działaniem Ratowniczym, po informacji o awarii i możliwości rozprzestrzenienia się zagrożenia poza teren Terminalu LNG, załącza systemy alarmowe oraz włącza nadawanie komunikatów głosowych o zagrożeniu i ewakuacji, przekazuje informację o awarii do Stanowiska Kierowania Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Świnoujściu. Jeśli wymagane, to powiadamia Wojewódzkie Stanowisko Koordynacji Ratownictwa i Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska, a dla awarii na części morskiej Kapitanat Portu.
10) Odniesienie do ZPOR, zawierające zalecenia stosowania się podczas awarii do instrukcji i poleceń służb ratowniczych.
W celu ograniczenia i likwidowania skutków awarii poza terenem Terminalu LNG, Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej opracowała Zewnętrzny Plan Operacyjno- Ratowniczy, zawierający między innymi zalecenia stosowania się podczas awarii do instrukcji lub poleceń służb ratowniczych.