Biznes i Jednostka

Budowa gazociągu

Jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) to statek przystosowany do odbioru, procesowego magazynowania i regazyfikacji płynnego gazu ziemnego (LNG), zacumowany na stałe przy nabrzeżu pozwalającym na odbiór zregazyfikowanego paliwa i przekazanie go do sieci przesyłowej.

Dostawcą jednostki FSRU, która zostanie zacumowana w Zatoce Gdańskiej jest firma White Eagle Energy Ltd., spółka zależna grupy Mitsui O.S.K. Lines. Mitsui O.S.K. Lines to grupa o długoletniej tradycji w międzynarodowym przemyśle żeglugowym. Zarządza jedną z największych na świecie flot handlowych, składającą się z prawie 800 statków. Flota metanowców LNG Mitsui O.S.K. Lines liczy niemal 120 statków, w tym 7 jednostek FSRU.
Podpisanie umowy Zamówiona przez GAZ-SYSTEM jednostka FSRU umożliwi rozładunek metanowców o pojemności do 217 000 m3 LNG. Pokładowe urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu będą miały moc nominalną nie niższą niż 783,5 tys. Nm3/h. Sumarycznie Terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej będzie dysponował mocą regazyfikacji na poziomie ok. 6,1 mld Nm3 gazu rocznie. Umowa zawarta z firmą White Eagle Energy dotyczy czarteru jednostki FSRU na okres 15 lat. Po tym czasie możliwe będzie przedłużenie czarteru lub wykupienie jednostki.

Za budowę statku odpowiedzialna jest południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries, z którą White Eagle Energy Ltd. zawarł równolegle umowę Ship Building Contract (SBC), zgodnie z którą zakończenie budowy jednostki jest planowane w 2027 roku. Po zakończeniu testów w stoczni w Korei statek zostanie skierowany do eksploatacji.

Przeprowadzona w latach 2021-2023 wielofazowa procedura Open Season potwierdziła zapotrzebowanie rynku na 100% mocy regazyfikacyjnej gdańskiego terminalu. Infrastruktura hydrotechniczna, która powstanie w ramach Programu FSRU, umożliwi obsłużenie również drugiej jednostki regazyfikującej, jeżeli w przyszłości potwierdzone zostanie zapotrzebowanie rynkowe na projekt FSRU 2.

Regazyfikacja LNG – jak to działa
Regazyfikacja LNG to proces polegający na zmianie stanu skupienia metanu z ciekłego na gazowy. Proces ten odbywa się poprzez podgrzanie LNG o początkowej temperaturze ok. -160°C w celu przekształcenia go w gaz o temperaturze do ok. 5°C. Proces regazyfikacji LNG będzie wykorzystywał układ wody morskiej pobieranej z akwenu oraz pary wytwarzanej w kotłach gazowych zainstalowanych na FSRU.

Jednostka FSRU będzie zacumowana na stałe przy nabrzeżu postojowo-cumowniczym. Przybijające do niej metanowce będą cumowały na zasadzie „burta w burtę” (tzw. STS). Po zacumowaniu metanowca do terminalu FSRU nastąpi rozładunek LNG za pomocą węży kriogenicznych, podłączonych do kolektorów przeładunkowych obu statków. Przeładunek LNG będzie nadzorowany w sposób ciągły.

Po regazyfikacji gaz ziemny zostanie wyprowadzony z FSRU poprzez wysokociśnieniowe kolektory i ramiona rozładunkowe, a następnie przez połączony z rurociągiem podmorskim odcinek łączący, w tym jego element pionowy (tzw. Riser) oraz poziomy (tzw. Spool). Dzięki technicznemu rozdzieleniu dwóch procesów wyładunek LNG z metanowców nie będzie wpływał na poziom prowadzonej równolegle wysyłki gazu ziemnego z jednostki FSRU na ląd.

Gaz będzie przesyłany gazociągiem podmorskim do stacji zaworów liniowych znajdującej się na lądzie, na Wyspie Stogi, w odległości około 400 m od brzegu morskiego. Wzdłuż gazociągu poprowadzone zostaną instalacje towarzyszące, m.in. światłowód.