Władze Spółki
Organami Spółki są:
- Zarząd Spółki,
- Rada Nadzorcza,
- Walne Zgromadzenie.
Kompetencje poszczególnych organów spółki reguluje Statut GAZ-SYSTEM.
Zarząd:
Zarząd Spółki składa się z 1 do 6 członków, w tym Prezesa. Członków Zarządu na okres wspólnej kadencji, która trwa 3 lata, powołuje Rada Nadzorcza lub Walne Zgromadzenie.
Zarząd określa cele i wytyczne funkcjonowania Spółki, reprezentuje ją na zewnątrz, a także dba o efektywność i przejrzystość zarządzania. W spółce powołany jest również dyrektor zarządzający, który nadzoruje pracę wybranych komórek organizacyjnych zajmujących się działalnością operacyjną. Zarząd Spółki działa na podstawie regulaminu zarządu zatwierdzonego przez Radę Nadzorczą. Dokument zawiera m.in. zapisy dotyczące konfliktu interesów, jakie mogą się pojawić w pracy członków Zarządu.
Sławomir Hinc – Prezes Zarządu
Stanowisko objął 12 lutego 2024 r.
Posiada wieloletnie doświadczenie w branży gazowniczej, będąc bezpośrednio zaangażowanym w tworzenie koncepcji funkcjonowania krajowego operatora systemu przesyłu gazu ziemnego w Polsce począwszy od 2003 roku.W latach 2004-2008 Sławomir Hinc pełnił funkcję dyrektora finansowego w spółce PGNiG Przesył (obecnie GAZ-SYSTEM). Był w niej odpowiedzialny za współpracę z Urzędem Regulacji Energetyki, negocjacje umowy leasingu majątku przesyłowego, który dywidendą rzeczową został przekazany przez PGNiG do GAZ-SYSTEM. Nowy prezes zarządu naszej spółki nadzorował także proces uzyskania koncesji na przesyłanie gazu dla GAZ-SYSTEM. W latach 2006-2008 pełnił funkcję prokurenta spółki. Jest autorem jej pierwszej taryfy przesyłowej. Odpowiadał ze strony GAZ-SYSTEM za przeniesienie w roku 2005 Regionalnych Oddziałów Przesyłu ze struktur PGNiG S.A. do GAZ-SYSTEM. W latach 2008 – 2013 był wiceprezesem PGNiG ds. finansowych. Odpowiadał m.in. za wydzielenie z PGNiG operatora systemu magazynowego (OSM), utworzenie spółki obecnie funkcjonującej pod nazwą Gas Storage Poland oraz wprowadzenie na rynek usług magazynowych. W latach 2008 -2014 był członkiem Rady Nadzorczej spółki EuRoPol GAZ. W 2010 r. został powołany do Rady Zarządzającej europejskiego stowarzyszenia firm gazowych i naftowych EUROGAS w Brukseli, w której zasiadał do 2015 r.
W latach 2013 – 2016 pełnił funkcję prezesa i dyrektora generalnego spółki PGNiG Upstream Norway, gdzie odpowiadał między innymi za nabycie udziałów PGNiG w 4 złożach, za co otrzymał nagrodę Gullkronen Award za najlepszą transakcję na rynku naftowym w Norwegii. Nadzorował także rozszerzenie działalności poszukiwawczej złóż przez PGNiG na północy Norwegii, w tym pozyskanie przez PGNiG koncesji poszukiwawczych na Morzu Barentsa. W latach 2019 – 2024 związany był z branżą energetyki odnawialnej, najpierw jako doradca zarządu, a następnie członek Rady Nadzorczej Helioexpert. Od 2019 r. był prezesem i dyrektorem zarządzającym Green Genius - polskiego oddziału litewskiego operatora farm PV.
Posiada wykształcenie ekonomiczne uzyskane w Instytucie Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego i tytuł naukowy doktora nauk technicznych Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej ze specjalnością w zakresie systemów taryfowych w przesyle gazu. Studiował także na uniwersytecie w Wiedniu oraz Berlinie. Ukończył studia podyplomowe The Comprehensive Business Management Programme organizowane przez Central State Connecticut University. Wykładowca studiów podyplomowych na Politechnice Warszawskiej i Akademii Górniczo-Hutniczej w obszarze transportu, taryfikacji i regulacji rynku gazu ziemnego. Autor szeregu publikacji z zakresu taryfikacji i transportu gazu ziemnego.
Elżbieta Kramek – Wiceprezes Zarządu
Stanowisko objeła 25 marca 2024 r.
Ukończyła Politechnikę Warszawską na Wydziale Inżynierii Sanitarnej i Wodnej. Jest absolwentką studiów podyplomowych w zakresie marketingu i zarządzania Executive MBA na Uniwersytecie Warszawskim & UNIVERSITY OF ILLINOIS, studium podyplomowego z zakresu zarządzania, finansów i marketingu w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz studium podyplomowego z zakresu magazynowania i rozprowadzania paliw gazowych na Politechnice Warszawskiej.
Posiada wieloletnie doświadczenie i wiedzę techniczną w zakresie rozwoju i inwestycji w branży gazowniczej. Ze spółką GAZ-SYSTEM jest związana od początku jej istnienia tj. od roku 2004. Odpowiadała za politykę rozwojową spółki, w tym planowanie rozwoju systemu przesyłowego i opracowywanie KDPR (Krajowy Dziesięcioletni Plan Rozwoju), prognozowanie przyszłego zapotrzebowania na gaz i usługę przesyłową. Nadzorowała m.in. planowanie i realizację strategicznych zadań inwestycyjnych wraz z uzyskiwaniem dla nich dofinansowania z funduszy unijnych oraz obszar współpracy międzynarodowej. Przez wiele lat była przedstawicielem spółki w organizacjach branżowych, takich jak: GIE (Gas Infrastructure Europe), GERG (European Gas Research Group), International Gas Union, MARCOGAZ oraz ENTSOG (European Network of Transmission System Operators for Gas), gdzie od marca br. reprezentuje GAZ-SYSTEM w Zarządzie.
Adam Bryszewski – Wiceprezes Zarządu
Stanowisko objął 25 marca 2024 r.
Jest doświadczonym finansistą z wieloletnim stażem w branży gazowniczej i energetycznej. Specjalizuje się w finansach korporacyjnych, pozyskiwaniu funduszy, kwestiach regulacyjnych, strategii biznesowej, analizie finansowej oraz planowaniu i kontroli wewnętrznej. Posiada także bogate doświadczenie w audycie.
Swoją karierę zawodową zaczynał w audycie oraz konsultingu (PwC, Andersen Business Consulting).
Ze spółką GAZ-SYSTEM związany był w latach 2004-2020, gdzie odpowiadał za nadzór i organizację działań finansowych, księgowych, podatkowych, regulacyjnych i kontrolingowych. Podczas swojej pracy zapewnił m.in. finansowanie budowy pierwszego w Polsce Terminalu LNG w Świnoujściu, uzyskując na ten cel środki z banków komercyjnych oraz unijne (EEPR i POIiŚ). Był odpowiedzialny za implementację procesów oceny efektywności ekonomicznej nowych przedsięwzięć i priorytetyzacji portfolio inwestycyjnego (KOI). Wdrożył również zintegrowany system ERP – SAP.
W ostatnich trzech latach w Polskiej Grupie Energetycznej PGE S.A. pełnił funkcje dyrektora Departamentu Skarbu oraz szefa zespołu finansowania projektowego Offshore. W tym czasie odpowiadał za zapewnienie finansowania morskich farm wiatrowych Baltica 2 i Baltica 3, czyli największego projektu offshorowego na polskim Morzu Bałtyckim.
Adam Bryszewski jest absolwentem Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Uzyskał także dyplom z zakresu rachunkowości finansowej i zarządczej, finansów, audytu oraz IT w Association of Chartered Certified Accountants (ACCA), a także międzynarodowy dyplom audytora wewnętrznego wydany przez Institute of Internal Auditors (IIA).
Rada Nadzorcza składa się z 3 do 9 członków, powoływanych i odwoływanych przez Walne Zgromadzenie. Członków Rady Nadzorczej powołuje się na okres wspólnej kadencji, która trwa 3 lata. Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością Spółki we wszystkich jej aspektach.
Skład Rady Nadzorczej:- Adam Piotrowski – przewodniczący
- Aleksandra Świderska – wiceprzewodnicząca
- Michał Homenda – sekretarz
Walne Zgromadzenie obraduje jako zwyczajne lub nadzwyczajne. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje corocznie Zarząd Spółki, w terminie 6 miesięcy po upływie roku obrotowego (trwającego od 1 stycznia do 31 grudnia).
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Spółki z własnej inicjatywy, na pisemne żądanie Rady Nadzorczej lub na pisemne żądanie akcjonariusza Skarbu Państwa. Walne Zgromadzenia odbywają się w Warszawie.
Kompetencje walnego zgromadzenia reguluje Statut (V. ORGANY SPÓŁKI; C. WALNE ZGROMADZENIE).